skip to Main Content

Det perfekte punktum

De forskellige kaffetyper, ristningsgrader og bryggemetoder giver anledning til større differentiering mellem hvilken kaffe vi bruger, hvornår og til hvad. Her fortæller fire kaffeentusiater, der hver dag omgiver sig med store mængder af den sorte drik, om hvilken kaffeoplevelse de gerne vil give deres gæster.

På Stammershalle Badehotel på Bornholm er en god kaffeoplevelse lig med at der er en aromatisk kaffenduft er i rummet, hvor kaffen skal nydes og at man ved hvor bønnerne bliver ristet. Henrik Petersen, direktør og ejer fortæller:

”På Stammershalle Badehotel gør vi meget ud af selve kaffeduften. Vi har bemærket tydeligt, at det gør folk glade, når de kommer ned i restauranten til morgenmaden og der så dufter af friskmalet kaffe. Det giver dem en god start. Vi bruger en blanding af forskellige bønner afhængig af tidspunktet på dagen. Men alle bønner er af typen Arabica og de er ristet lokalt her på Bornholm. Om morgenen bruger vi en mild blanding og til efter aftensmaden en mere rund blanding. Vi har desuden en særlig blanding til stempelkande og til espresso. Vores gæster synes generelt, at det er interessant at bønnerne er lokalristede, fordi de kan danne sig et billede af hvorhenne ristningen foregår”.

Kaffen skal være ”ren”

For Thilde Maarbjerg, der i 10 år arbejdede som Sommelier på den velestimerede restaurant Kong Hans i København er kaffeoplevelsen helt på linie med oplevelsen af vin, men kaffeoplevelsen må ikke dominere afslutningen på måltidet. Hun forklarer:

“Jeg betragter kaffen på samme niveau som vinen, fordi det blandt andet handler om komplekse aromaer. En middag på en gourmetrestaurant har ofte mange smagsindtryk og kaffen i koppen sidst på aftenen skal derfor ikke gå i for mange smagsretninger. Mitvalg af kaffen til restaurant Kong Hans var derfor, at kaffen skulle have en så ren og dyb en kaffesmag som muligt, og det har jeg ved de fleste cuppingsessioner fra høst til høst fundet i højkvalitets arabica kaffer fra Brasilien”.

Bønne skal ramme bredt

Nord for København på Kurhotel Skodsborg fokuserer Food & Beverage Manager Torben Berner Christensen på at servere kaffe, der skal ramme bredt.

“På Kurhotel Skodsborg byder vi hver dag velkommen til en bred målgruppe af både unge og ældre. Vores kaffesmag skal derfor ramme bredt. Vi er meget kvalitetsbevidste og skiftergerne leverandør, hvis vi ikke er tilfredse med produktet. Vores gæster skal på et kurhotel mærke, at selv den mindste detalje er en del af deres oplevelse for at få det optimale velbefindende. Kaffen er for os både lig med en god start på dagen, men også et slags punktum på dagen, når man slutter middagen af med en velbrygget kop kaffe.”

Det må gerne larme lidt

Når der laves kaffe på Restaurant no.1 på Østerbro i København larmer det gerne en del og det gør intet. Ejer Morten Køster mener nemlig, at lyden er en stor del af kaffeoplevelsen.

“Når man får en kop kaffe i Frankrig larmer det altid, der kværnes og bankes højlydt. Og det erhelt naturligt der. Lyden er næsten som forventnings glæde, for man ved, at når det larmer, så laves der god kaffe. På Restaurant no.1 har vi en stor maskine, der kan lave alle slags kaffe og den larmer også på den autentiske franske måde og det giver en særlig energi. Vores maskine kan lave alle typer kaffe, men vi begrænser alligevel udvalget til kun at servere espresso og stempelkande. Espresso er ekstrem aromatisk og giver en intens kaffesmag. Stempelkanden er lig med, at man lige tager sig en kop mere og det betyder, at man ofte forlænger middagsoplevelsen”.

stammershalle-badehotel.dk

rodemaarbjerg.dk

skodsborg.dk

no-1.dk

This Post Has One Comment

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search