skip to Main Content

En verden af kaffe

Mens det svenske folk fejrede midsommeren midt i juni, strømmede tusindvis af kaffeproducenter, kaffeentusiaster og branchefolk fra hele verden til Gøteborg til Europas største messe for kaffe: World of Coffee 2015.
Læs her om tre dage i kaffens tegn, hvor der blev netværket, delt viden, udviklet ideer og ja … drukket spandevis af kaffe

En fristende duft af friskbrygget kaffe lå i dagene 16.-18. juni 2015 henover The Swedish Exibition & Congress Centre i det centrale Gøteborg lige ved siden af forlystelsesparken Liseberg. Her var tre dage nemlig dedikeret til kaffe i alle afskygninger til årets kaffebranchemesse: World of Coffee 2015. Alle besøgende og udstillere på messen var tilknyttet en elleranden form for kaffeproduktion i deres hverdag. Titlen på visitkortet kunne for eksempel være kaffeproducent, designer, barista, cupper og roaster. Og deres arbejdsdag kunne være som leverandør af kaffe, som kaffeproducent eller som ansat i restaurations- og hotelbranchen. Udover den professionel tilgang var messen også åben for private kaffeentusiaster, som blot ville vide mere om de sorte bønners uendelige anvendelsesmuligheder.

The International Coffee Organization, ICO, værne om gode forhold for kaffen, læs mere her

15 år i træk

World of Coffee er ejet og arrangeret af Speciality Coffee Association of Europe (SCAE), som er kaffeindustriens brancheorganisation, og som tæller omkring 3.000 medlemmer over hele verden. Det er 15. gang messen afholdes, og for første gang afholdes den på nordiske breddegrader. For hver afholdelse øges antallet af udstillere og besøgende, og i år gik der fx 5.500 personer igennem tælleapparatet i Gøteborg.

David Veal, Executive Director SCAE, fortæller:

“World of Coffee i Gøteborg i år er den hidtil største messe, vi har afholdt, og vi bliver ved med at arrangere denne messe, fordi der hele tiden er så utroligt meget at visefrem, at blive klogere på og at lade sig inspirere af indenfor kaffeverdenen. Man kan besøge messen med mange hensigter: at blive opdateret, få de nyesteteknikker at se tæt på eller måske hilse på folk, som man til daglig mailer med.”

Personlige møder

World of Coffee er, som navnet indikerer, opbygget som en verden af kaffe. Denne verden er beliggende i en gigantisk messehal på 2.500 kvadratmeter uden vinduer. I stedet for udsigten over den smukke svenske by kan man skue ud over 200 inspirerende stande, hvor man bliver budt indenfor til inspiration, netværk og forretningsudvikling. Standene kan foreksempel byde på udstillinger af kaffemaskiner, ristemaskiner eller udstyr som kopper, grinders og al slags kaffetilbehør. Andre stande præsenterer det nyeste maskineri, avancerede teknikker indenfor vandtilførsel eller ristning og brygning. Andre igen har fokus på produktionsforholdene i de kaffeproducerende lande. Der er også stande, hvor der ikke bliver udstillet produkter, men hvor man kan få et personligt møde med centrale nøglepersoner fra forskellige kaffeorganisationer.

En messe kan betale sig

World of Coffee-messen præsenterer også et større aktivitetsprogram, som kører fra dørene bliver åbnet kl. 10, til de lukker kl. 17. Det er for eksempel præsentationer af brygge- eller ristemetoder, hvor eksperter viser en konkret teknik eller en maskines funktioner for alle interesserede på én gang.
At huse alle de 200 stande og at afholde de mange aktiviteter bliver samlet set til en større bekostelig begivenhed. Men undersøgelser viser, at indsatsen betaler sig, da mange konkrete forretninger faktisk ser dagens lys efterfølgende.

David Veal, Executive Director, SCAE, forklarer:

“I 2014 blev messen afholdt i Rimini i Italien, og efter messen kunne vi konkludere, at 2/3 (61.7%) af de 8.250 besøgende rent faktisk planlagde at foretage en form for forretning, som direkte var udledt af besøget på messen. Så arbejdet og tiden på messen betalte sig altså.”

Under World of Coffee 2015 blev der ikke kun skabt konkrete forretninger, delt viden og netværket, der blev også afholdt fem verdensmesterskaber indenfor kaffe: World Cup Tasters Championship, World Coffee Roasters Championship, World Latte Art Championship, World Coffee in Good Spirits Championship og the World Brewers Cup. I alt var cirka 1.000 deltagere med i disse konkurrencer.

Læs om World Cup Tasters Championship her.

Fakta – om World of Coffee:

  • World of Coffee er ejet og arrangeret af Speciality Coffee Association of Europe (SCAE).
  • World of Coffee 2015 blev afholdt for 15. år i træk.
  • 5.500 personer besøgte messen.
  • 200 firmaer udstillede.
  • Næste års World of Coffee afholdes 23.-25. juni 2016 i Dublin.

 

 

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search