skip to Main Content
Te

Hold kaffefri med … te

Gaaab, hovedet er træt, og kroppen er langsom i optrækket. Hvad kan give et hurtigt energispark her og nu? En kop kaffe? Tjek. Men mange kopper kaffe kan føre til overstimulering af hjernen, og det kan for nogle mennesker betyde uro i kroppen og søvnbesvær. Derfor kan det være en god idé ind imellem at holde “kaffefri” med en kop te, som også kan give en uoplagt krop og et sløvt hoved et friskt boost.

Smag er forskellig, nogle foretrækker kaffe, andre te. Men fælles for de to varme drikke er, at de kan give et energiløft til krop og hoved. Grunden er, at de begge naturligt indeholder organiske stoffer, der har opkvikkende virkning. Både kaffe og te indeholder koffein, der er et organisk stof, som regnes for at være et nydelsesmiddel. Koffein i moderate mængder kan forbedre både den mentale og fysiske ydeevne. Undersøgelser viser, at 32 mg koffein er tilstrækkelig for at opnå en mærkbar effekt på præstationsevne og humør. Den mængde svarer til koffeinindholdet i én kop te.

 

En afbalancerende effekt
Te er bortset fra vand den mest udbredte drik i verden. Og te rummer ligesom kaffe en spændende historie og har stor betydning for manges vaner i det daglige. Én kop te indeholder cirka halvt så meget koffein som én kop kaffe. Den opkvikkende effekt af en kop te kommer hurtigt – blot 10 minutter efter, man har drukket en kop te, er tænkeevnen og den psykomotoriske præstationsevne forbedret betydeligt. Fordelen ved den lavere koffeinkoncentration i te er, at man ikke så let kommer til at få for meget koffein. For meget koffein kan for nogle nemlig resultere i indre uro og andre bivirkninger, der kan minde om stresssymptomer.

Per Brændgaard, som er ernæringsekspert, foredragsholder og konsulent, forklarer:
Det særlige ved te er, at det indeholder theanin, det gør kaffe ikke. Theanin er en aminosyre, der trænger ind i hjernen og fremmer alfa-bølgerne. Når hjernen kører i alfa, så føler du dig vågen og afslappet. Forskning har vist, at effekten af theanin kommer cirka 40 minutter efter indtagelse. Theanin afbalancerer effekten af koffein på hjernen. Det er derfor, den stimulerende effekt af to kopper sort te, føles helt anderledes end en kop sort kaffe, selv om koffeinindholdet er det samme. Theanins afbalancerende effekt er også forklaringen på, hvorfor mange godt kan sove, selv om de har drukket sort te, men ikke når de har drukket kaffe for tæt på sengetid.

Forskning viser, at theanin reducerer både de psykologiske og de fysiologiske tegn på stress hos mennesker, der udsættes for mentalt stress. Theanin styrker også immunforsvaret. For meget koffein gør det derimod svært for organismen at stresse helt ned. Det kan måles ved, at det kroniske stresshormon, kortisol, ligger konstant forhøjet, hvis man drikker mange kopper kaffe i løbet af en dag.
“Te gavner også kroppen på mange andre måder. Forskere mener, at det gavner kolesteroltallet og forebygger åreforkalkning. Ligesom en jævnlig indtagelse af te kan styrke knoglerne og på den måde beskytte mod knogleskørhed. Endelig er der forskning, der tyder på, at te kan være med til at forebygge brystkræft,” supplerer Per Brændgaard.

Muligvis giver te en anden og mere stabil opfriskende effekt end kaffe ved samme dosis koffein. Det kan blandt andet skyldes, at te, ud over koffein, også indeholder andre biologiske aktive stoffer såsom flavonoider. Flavonoider menes at være med til at tage kampen op mod vira og infektioner.

Forskerne har desuden interesseret sig meget for stoffet quercetin, som også findes i te, fordi de måske kan bremse væksten af kræftceller.

Sort te, grøn te eller bare et rendyrket koffein-kick?
Grøn te: Hvis du især vil have effekten af theanin
Sort te: Hvis du vil have den kombinerede effekt af koffein og theanin
Kaffe: Hvis du vil have et rendyrket koffein-kick

“Morgen-kicket”
Undersøgelser viser, at effekten af koffein i forbindelse med morgenmaden er vigtig for det mentale energiniveau om formiddagen. Et næringsrigt morgenmåltid for eksempel med mange kulhydrater giver bedre humør og forbedrer hukommelsen, men hvis det kombineres med en kop te eller kaffe, bevirker det, at man er mindre træt og har lettere ved at lære nyt. Grunden er, at kulhydratrig morgenmad og koffein virker på forskellige måder og supplerer hinandens virkning godt, når det gælder optimal mental ydeevne.

Koffein-indhold i forskellige drikke

  • Sort te: 40 mg koffein pr. kop
  • Grøn te: 10 mg koffein pr. kop
  • Kaffe: 80 mg koffein pr. kop
  • Cola: 24 mg koffein pr. glas
  • Kakaomælk: 5 mg koffein pr. glas

(1 kop/glas = 240 ml)

*Koffeinindholdet i te afhænger af trækketiden: Jo kortere trækketid, des lavere koffeinindhold.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back To Top
Search