Det der øjeblik, lige når en helt speciel slurk kaffe ikke kan beskrives med ord…
Tankstationskaffe i helt nye højder
Indkogt bitter sort kaffe blev ofte hældt i koppen, når man købte kaffe på en tankstation for få år siden. Sådan er det heldigvis ikke længere. I dag er kaffen på de fleste tankstationer lavet af friskkværnede bønner, og et kaffestop opgraderet til en prisvenlig luksusoplevelse.
Hvordan vil du beskrive duften af en tankstation? Er det duften af benzin, pølsehorn eller skummet fra vaskehallen? Eller måske er det nykværnet kaffe? Kaffe er i hvert fald et produkt, som man på de fleste tankpitstop kan se frem til, fordi den er af høj kvalitet og kan konkurrere med den kaffe, som brygges på caféer og restaurationer.
Circle K serverer på omkring 200 af deres tankstationer over hele landet kaffe fra konceptet ”Simply Great Coffee”, som brygges på kaffe fra Peter Larsen Kaffe. Hos Circle K er filosofien, at det belønner sig at investere i at servere god kaffe til folk på farten. Ann Kirstine Havsteen, Senior Director of Market Development hos Circle K forklarer:
”Hos Circle K ønsker vi at servere kvalitetskaffe, fordi vi helt generelt synes, livet er for kort til at drikke dårlig kaffe. Danskerne er en kaffedrikkende nation, og vi synes at vores kunder, som ofte er på farten, skal have en smagfuld kop kaffe med videre på færden. Kaffe er jo vigtig for manges vaner i løbet af døgnet. Det er ikke alle, der når at få kaffen derhjemme om morgenen, og mange stopper hos os for at få lidt energi gennem kaffen. Derfor skal kaffen være af god kvalitet og smage godt, men stadig være til at betale. Vi får i dag rigtigt gode tilbagemeldinger på smagen af vores kaffe, og vi kan også se på salget, at det belønner sig at investere i at lave en god kop kvalitetskaffe.”
Circle K har haft fokus på kaffe i over 25 år, men det var først i 2014, da de lancerede konceptet ”Simply Great Coffee”, at selve kaffesmagen og produktionsforholdene bag fik ekstra opmærksomhed.
Ann Kirstine Havsteen forklarer: ”Den såkaldte slavekaffe sagde vi farvel til for mange år siden hos os, men det er først med ”Simply Great Coffee”, at vi i tæt samarbejde med kompetente kaffeeksperter fik udviklet vores helt eget kaffekoncept. Smagen skal ramme danskernes smag – og det er ikke helt nemt. Derfor har vi lavet mange tests med forskellige ristninger, som et smagspanel har smagt på. Vores koncept findes også på Circle K’s tankstationer i det øvrige Norden, men her er kaffeprofilen udviklet unikt i forhold til, hvordan deres befolkning ønsker netop deres kaffesmag. Vi sørger også for, at produkterne lever op til vores CSR-strategi om bæredygtighed igennem bl.a. Rainforest Alliance-certificering, for at sikre at kaffen er dyrket forsvarligt ift. regnskoven.”
Mere end halvdelen af Circle K’s solgte kaffetyper er mælkebaserede, så mælken i kaffemaskinerne er der også taget stilling til. ”Vi anvender Naturmælk med et fedtindhold på 0,7%. Den er økologisk og giver både en god smag og er ikke for tung. Men det er også altid muligt at købe kaffe uden dikkedarer, som bare er god sort filterkaffe”, siger Ann Kirstine Havsteen.
Circle K sørger løbende for at justere kaffekonceptet ud fra, hvad kunderne ønsker. ”Vi får dagligt respons fra vores butikschefer, som får kundernes feedback på kaffen. Men vi høster også erfaringer fra vores smagspanel, hvor vi blandt andet tester nye ristevarianter og kaffeprodukter. Herefter opgraderer vi vores butikker. Blandt andet har vi tilført nye sirupper til konceptet”, udtaler Ann Kirstine Havsteen.
Når man træder ind på de fleste af Circle K’s tankstationer, er området omkring kaffeserveringen markeret med en særlig indretning, så der via det visuelle kan appelleres til kaffelysten. Det er helt bevidst, at Circle K har arbejdet med dette. ”Vi vil på vores tankstationer gerne skabe en hyggelig ramme omkring kaffeserveringen, så vi viser, at produkterne fylder noget hos os. Indretningen skal gerne medføre, at vores kunder forstår, at her tilbydes noget af god kvalitet, og at vi har brugt tid på det for at højne deres kaffeoplevelse. Indretningen med særlige farvevalg, fototapeter og behagelige siddeområder skal samlet set sende et fysisk signal om, at her er noget, vi virkelig går op i”, slutter Ann Kirstine Havsteen.
En velkendt kaffeoplevelse
Hos Q8 kan man på 107 danske stationer købe kaffe fra den amerikanske kaffekæde Starbucks, og det betyder, at kunderne kender til kaffen, inden den hældes op. Marie Sheye Lund, kommunikationschef hos Q8, forklarer:
”Starbucks-samarbejdet begyndte i 2015, og det kommer ud af et ønske om at tilbyde vores kunder noget unikt for branchen. Vi tror, at et godt og velkendt kaffekoncept gør, at nogle kunder vil vælge os til og komme tilbage igen og igen. Det er vigtigt for os, at vores kunder kan få samme gode oplevelse, ligegyldigt hvor i landet, de besøger os, og med Starbucks kan vi tilbyde en ensartet oplevelse med konstant kontrol af kvalitet og smag.”
Starbucks er i dag verdens favorit-kaffebrand med over 22.000 forretninger i 67 lande. Bønnerne er arabicabønner og er 100% Fairtrade-certificeret. ”Vores kunder har modtaget konceptet rigtigt positivt, og vores kaffesalg er steget efter samarbejdets start”, siger Marie Sheye Lund. På Q8-stationerne er samarbejdet med Starbucks også tydeligt i indretningen med logoer på kopper og plakater.
Skræddersyede oplevelser
At kunne købe kvalitetskaffe på en tankstation følger en forbrugertendens, som går ud på, at vi i dag i stigende grad går efter varer, som skal passe ind i en travl hverdag på farten, men som også skal være af god kvalitet. Derudover er fænomenet også påvirket af, at der er stor interesse for at kaffe skal smage af noget og være bæredygtigt produceret.
Laurits Flytkjær arbejder som strategisk planner hos reklame- og vidensbureauet Envision og har studeret vores forbrugervaner, når det gælder kaffe på farten. Han forklarer: ”Tankstationer bliver i dag nødt til at udvikle nye produkter for ikke at tabe terræn. Hvis ikke de skal miste trafik, bliver de nødt til at optimere sig. Det er ikke længere nok blot at markedsføre sig på billige priser og franske hotdogs. Kaffe er et område, rigtigt mange danskere går op i – både derhjemme, hvor man eksperimenterer mere med bønner og ristning, og når man er ude på restaurant eller café, hvor der stilles større krav til smagen og kvaliteten. Ved at højne kaffekvaliteten på tankstationerne opfylder de dermed forbrugernes behov og giver sig selv bedre forudsætninger for mere salg og loyalitet”.
En anden forbrugertrend som spiller ind, er at vi i stigende grad tiltrækkes af oplevelsesuniverser omkring købssituationen. Når man som kunde træder ind på en tankstation, hvor der er skabt en verden med lys, dufte og layout omkring et produkt, signaleres det, at her sker der noget særligt. Laurits Flytkjær uddyber: ”Man taler i retail-branchen om begrebet ’premiumization’, hvilket kort fortalt går ud på, at forbrugeren ønsker flere skræddersyede oplevelser. Det er opstået i takt med, at vi bliver mere velhavende, stiller større krav og har specifikke ønsker til services, hvor vores kræsne behov kan opfyldes. Tankstationerne opfylder med øget fokus på kvalitetskaffe og tilhørende visuelle universer denne tendens”.
Laurits Flytkjær tror på, at der også i fremtiden vil være et stort marked for kvalitetskaffe på farten, men også at forbrugeren vil stille endnu større krav til, hvordan kaffen er produceret. ”Det går kun endnu mere den vej, at kaffen skal smage godt, og at oplevelsen omkring købet skal berige én – også selvom det bare er filterkaffe, som der jo stadig er et stort marked for. Men i fremtiden vil forbrugeren også gå mere efter, hvilke forhold kaffen er produceret under – også selvom det betyder, at man skal betale lidt mere for kaffen”.
Bonusinfo:
Premiumization – vi vil føle os specielle
Premiumization er et velkendt forbruger-/retailfænomen, hvor brands forsøger at skræddersy deres oplevelser, så de bedre imødekommer forbrugerens stigende behov for kvalitet og premium forbrugsgoder, der er skræddersyet den enkelte. En måde at gøre dette på er at skabe en form for luksusoplevelse omkring sit produkt, så forbrugeren får en følelse af at være speciel – uden at det behøver koste forbrugeren en formue.
This Post Has 0 Comments